.

Weven in de context

Door het verhaal op een platform te brengen waar ook anderen kunnen kijken, lezen en luisteren, weven we het in de context en maken daardoor de oceaan rijker en genuanceerder. We schenken met elk mooi gepubliceerd verhaal een alternatief, een draadje dat ingeweven wordt in de context. Waardoor die context subtiel verandert.

Van verhalenwevers kan in deze fase ook gezegd worden dat ze bruggenbouwers zijn tussen verhalen van vertellers en dominante verhalen in de oceaan. Verhaal per verhaal tonen we ideeën, transformaties, effecten, belevenissen, dromen en kansen die de oceaan verrijken. Wanneer die ideeën en verhalen elkaar vinden (en daar kunnen verhalenwevers een rol in spelen), kunnen nieuwe relaties, nieuwe acties en nieuwe toekomstsporen ontstaan. Mogelijkheden worden zichtbaar en kunnen daardoor opschuiven in de richting van het waarmaken ervan.

Wat heb je nodig?

  • Een digitaal verhalenplatform: dat kan een website zijn, of een pagina op een bestaande website.  Belangrijk is dat dit digitale platform goed kadert wat de bezoeker er te lezen krijgt. Op die webpagina komen alle verhalen samen in één oogopslag. Voorbeelden:
  • Groep Talent
  • Iedereen Verdient Vakantie
  • Connect Your Story
  • Elk verhaal krijgt een eigen pagina. Vaak wordt daar een blog-indeling voor gebruikt (die standaard op de meeste web-builders aanwezig is)
  • Bij gebruik van audio en video heb je ook best een toegewijd account aan het Storyweaving-project of de ruimere organisatie (bv Soundcloud voor audio, Youtube-kanaal voor video)
  • Sociale Media-accounts van de organisatie of het Storyweaving project, zoals Facebook, Linkedin, eventueel Instagram en twitter,...
  • En vooral veel aandacht: waar kan je (stukjes uit) de verhalen allemaal nog voor gebruiken: in online en gedrukte publicaties,...

Bouwstenen per verhaal

Voor publicatie van het verhaal heb je nodig:

  • een mooie headerfoto die de boodschap ondersteunt
  • een korte voorstelling van de verteller en een foto
  • een korte voorstelling van de verhalenwever en een foto
  • je tekst, foutloos en helemaal afgewerkt
  • eventueel foto's die je bij in je tekst wil laten plaatsen.

Bouwstenen op niveau van het project

  • iemand die de taak ter harte neemt van het publiceren van verhalen en delen via de basis-sociale media-accounts.
  • korte lijntjes: publiceer zo snel mogelijk na de afwerking van het verhaal
  • toewijding van het team van Storyweavers om de verhalen mee te helpen delen
  • overlegmomenten met de Storyweavers om samen alle verhalen te bekijken en op zoek te gaan naar 'gouden draden' van betekenis. Tijdens dat overleg kan je ook samen kijken naar welke verhalen nu mooi op de oogst kunnen volgen: wat wil je nog leren? wat wil je uitdiepen? waar wil je in de context aandacht voor vragen? 

Nooit vergeten!

  • Laat de verteller meteen weten dat het verhaal online staat, en stuur een link en de uitnodiging om het verhaal trots mee te delen in zijn/haar netwerk.


Zo maak je 't nog sterker

  • Stuur verhalen via mail aan mensen waarvan je denkt dat ze écht inspiratie kunnen opdoen uit het verhaal
  • Deel verhalen, quotes of stukjes uit de verhalen in nieuwsbrieven, rapporten, kranten, ledenbladen, affiches
  • Vertel over de verhalen bij passende gelegenheden 
  • Neem ze mee naar overleg. Naast cijfers en andere kennis, zijn verhalen ook geldige kennis én raken ze de harten van je toehoorders
  • Luister enkele maanden na publicatie eens bij de verteller wat er sindsdien gebeurde ...